موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زینب کبری علیهاالسلام رفسنجان

  • خانه 
  • شروعی دوباره پس از غیبت 
  • تماس  
  • ورود 

دومین دفاعیه پایان نامه

19 آبان 1394 توسط معاون فناوری وارتباطات موسسه آموزش عالی زینب کبری

دومین دفاعیه پایان نامه

سرکار خانم زهرا خدادادی دومین نفر از طلاب این واحد آموزشی-تربیتی بودند که از پایان نامه خویش با موضوع “تاثیر پذیری نظم فارسی قرن ( 6 تا 8) از قرآن درمعرفی جامعه آرمانی"در تاریخ 21 فروردین ماه 93 دفاع نمودند.

استاد راهنمای ایشان حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای امیر جوان آراسته

استاد مشاور ایشان حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای محمد سلطان مرادی

استاد داور ایشان حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای عبدالله موحدی محب

چکیده

آرمان شهر حقیقتی است که تمام انسانها در پی رسیدن به آن هستند. در این جامعه مؤلفه هایی چون امنیت، عدالت، طهارت، شایسته سالاری و … نمود دارد. رهبر آن در بالاترین سطح تقوا، علم و معرفت است و مردم آن نیز بهترین بندگان خدا هستند. معرفی این جامعه در قرآن به وضوح دیده می شود. در نظم فارسی نیز به شکل های مختلف نشان داده شده است. قرآن در تمام زوایای زندگی مسلمانان تأثیر داشته، در شعر نیز تأثیر داشته است. مسئله مهم تأثیر قرآن در معرفی جامعه آرمانی نظم فارسی است. شاعران فارسی زبان به انحای مختلف از جامعه آرمانی قرآنی در اشعار آرمانی خود استفاده نموده اند. قرن های 8-6یکی ازدوره های طلایی شعرفارسی است که شاعران بزرگی چون سنایی،عطار،مولوی،سعدی،حافظ و…بابهره گیری ازکلام الهی واحادیث بزرگان دینی شعر فارسی را به اوج شکوفایی رساندند. بررسی آرمان شهر همه ی شعرای قرن 8 – 6 کاری فراتر از یک پایان نامه است. براین اساس این پژوهش با تکیه بر آثار چند شاعر برجسته یعنی نظامی، عطار، مولوی، سعدی و حافظ تدوین شده است.در این پژوهش سعی شده است به این پرسش ها پاسخ داده شود که: جامعه ی آرمانی شعرای فوق چگونه جامعهای است؟ تأثیر پذیری آن ها از جامعه آرمانی قرآنی چگونه است؟ نظم فارسی قرن 8 – 6 کاملاً تحت تأثیر قرآن بوده است و شاعران با توجه به شیوه ها ی مختلف تأثیر پذیری جامعه آرمانی قرآنی را نشان داده اند. مثلاً نظامی مردمش همان مردم آرمان شهر قرآنی هستند. منطق الطیر عطار جامعه ای تحت هدایت های هدهد برای رسیدن به حقیقت(سیمرغ) را نشان می دهد . جامعه آرمانی مولوی همه عشق است و رهبرش انبیا و اولیاهستند.سعدیبا شناخت عمیقش از قرآن آرمان شهری واقعی باخصوصیات قرآنی معرفی می کند. حافظ نیز کاملاً تحت ثأثیرجامعه مطلوب قرآنی بوده است. یافته های این پژوهش اشاره به اندک تفاوت های آرمان شهر شعراباآرمان شهرقرآنی است.مثلاآرمان شهرنظامی بدون رهبراست.مولوی وحافظ اهلتسامح وتساهل هستند.تفاوت آرمان شهرسعدی بابقیه شعرااشتباهات مردم آرمان شهراوست که باتوبه اصلاح می گردد.

کلید واژه ها : جامعه آرمانی–قرآن–نظم و نثر فارسی .

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: موسسه آموزش عالی حضرت زینب کبری علیهاالسلام لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

تیر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زینب کبری علیهاالسلام رفسنجان

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • موسسه آموزش عالی حضرت زینب کبری علیهاالسلام
  • کرسی آزاد اندیشی
  • کارگاه ها
  • طرح ها وفعالیت ها
  • آغاز
  • جلسات دفاعیه
  • معرفی
  • سخن بزرگان
  • مناسبت ها
  • نشست علمی-پژوهشی
  • افتخارات
  • اردو

Random photo

جشن میلاد مولا علی علیه السلام

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس